Archive

Archive for January 2010

Sebenarnya, anda yang bersalah!

Kita sering mendengar banyak keluhan dan rungutan dari rakan-rakan sekeliling kita tentang masalah kewangan yang mereka hadapi dalam menjalani kehidupan seharian mereka! Saya pun tidak terkecuali menjadi pendengar yang setia seperti anda semua juga. Antara keluhan dan rungutan mereka ialah:

"Fairuz, kerajaan tak kasihan dekat kita orang susah!" (Kenaikan harga barang!)

"Fairuz, sebenarnya kereta import lagi murah dari kereta tempatan cuma AP punya pasal saja kereta import jadi mahal!" (Dasar Automotif Negara)

"Tahun ni kerajaan tak bagi bonus! Macam mana la persediaan anak-anak nanti nak pergi sekolah" (Bonus tahunan penjawat awam!)

"Kenaikan gaji sangat minimum!" (Kenaikan gaji penjawat awam)

Serta pelbagai lagi keluhan-keluhan mereka yang tak sempat saya taip di sini. Bukan apa, kalau nanti saya senaraikan rasanya tak cukup ruangan post untuk kali ni :).

Pada saya, sebenarnya mereka yang bersalah dalam hal ini!

Kenapa?

Kerana mereka sendiri tidak pernah bersedia untuk menerima kenyataan bahawa masa sentiasa bergerak dan meninggalkan kita perlahan-lahan. Dulu kita masih boleh menikmati sepinggan mee goreng pada harga RM 1.50 tapi kini kita terpaksa mengeluarkan RM 2.50 untuk menikmati sepinggan mee yang sama. Adakah mereka sedar tentang perkara ini? Tentu tidak, kerana mereka sentiasa mahu meletakkan kesalahan diri mereka kepada orang lain contohnya kerajaan, polisi AP dan Kemajuan(ini pun mereka nak salahkan, Hahaha)

Situasi Buruk Ini(pada pandangan mereka) akan terus menenggelamkan mereka, dan menjejaskan kehidupan mereka. Tapi adakah mereka sedar situasi buruk ini juga telah banyak melahirkan jutawan-jutawan yang hebat pada hal jutawan-jutawan ini bukanlah berasal dari planet-planet asing melainkan bumi. Jutawan-jutawan ini juga menghadapi masalah yang sama seperti orang lain cuma mereka tidak hanya mengeluh seperti orang lain, tetapi mereka sentiasa berusaha mencari jalan dan peluang untuk kehidupan yang lebih baik pada hari mendatang tanpa menghiraukan masalah-masalah yang timbul. Bagi mereka, masalah-masalah yang timbul ini ialah satu cabaran yang perlu mereka tempuhi satu persatu tanpa rasa putus asa.

Jika anda mahu menjadi orang yang berjaya, berhenti merungut sebaliknya persiapkan diri anda untuk terus maju ke hadapan dan lakukan apa yang sepatutnya anda lakukan. Ya, tentunya kekadang itu anda ada melakukan kesilapan dan ramai yang akan mentertawakan, menyindir dan mengkritik. Tapi cuma itu sahajakan kenapa nak pikir sangat! Hahahaha.. lupakan sindiran dan ambil kritikan yang membina untuk kembali berada di landasan kerana perjalanan anda masih jauh lagi di hadapan!

Kegagalan adalah rakan karib kepada orang yang berjaya. Betul ker? Resepi ayam goreng KFC oleh Colonel Harland Sanders pernah ditolak(gagal) beratus kali untuk dipasarkan tetapi kini KFC mempunyai beribu-ribu cawangan restoran seluruh dunia (Di Malaysia sahaja KFC mempunyai kira-kira 390 Restoran...Wow!). Terbukti kan! Jadi untuk berjaya anda perlu belajar menerima kegagalan dan memperbaikinya sebelum bangkit semula untuk meneruskan perjalanan menuju kejayaan.

Khas Kepada Mereka Yang Suka Merungut:

"Tiada sesiapa pun yang menyuruh anda untuk memikirkan tentang masalah di dalam dunia ini!"
"Tiada sesiapa pun yang akan membayar anda untuk memikirkan tentang masalah di dalam dunia ini!"
"Tiada sesiapa pun akan membayar anda untuk anda merungut!"
"Tiada sesiapa pun yang akan mendermakan duitnya kepada anda jika anda merungut!"

Jadi kenapa nak merungut?! Sebaliknya anda harus bangun dan hadapi kenyataan di luar sana! Katakan kepada jutawan dan orang berjaya di luar sana aku juga manusia HEBAT seperti ANDA!

Kesimpulannya, jika ada di luar sana yang masih merungut jangan lupa suruh mereka layari laman web saya ok! Hahahahaha, URL: fairuzilyas.blogspot.com

10% bayaran ansuran 'Untuk Hari Tua Anda'

Salam, selamat sejahtera dan juga SELAMAT TAHUN BARU 2010! Hai 2010! Rasanya x lambat jugak kalau saya ucapkan selamat memasang azam kepada semua pengunjung blog ni, bukan apa apabila sebut saja tahun baru pasti ramai yang akan teringat untuk memasang azam. Saya juga begitu tapi untuk memasang azam biarlah realistik, Betul tak? Penulisan saya sebelum ini banyak membicarakan tentang simpan, simpan dan simpan! Hehehe, tapi saya tak pernah terangkan berapakah amaun yang yang patut anda simpan buat permulaan. Ada pendapat mengatakan:
Simpanlah sebanyak mana yang anda boleh sebelum datang hari susah!
Bagus juga idea tu, tapi bagi anda yang baru nak mula menyimpan, mulalah dengan menyimpan sebanyak 10% dari pendapatan anda(Ingat! Pendapatan, bukan gaji).

Maksud saya begini, gaji tetap anda bekerja di kilang ialah sebanyak RM 1,800. Bagi menambah pendapatan, anda menjual nasi lemak secara sambilan dan keuntungan untuk bulan Januari ini ialah sebanyak RM 200.00 maka PENDAPATAN ANDA untuk bulan ini ialah RM 1,800.00 + RM 200.00 = RM 2,000.00. Jadi, simpanan bulanan untuk bulan Januari ini ialah sebanyak RM 2,000 x 10% = RM 200.00.
Tapi Fairuz, 10% tu besarlah jumlahnya!
Itu mungkin antara jawapan yang akan saya dengar dari anda, tapi anda perlu ingat walaupun anda telah menyimpan sebanyak 10%(yang anda kata banyak tu) sebaliknya anda masih mempunyai 90% dari pendapatan anda untuk dibelanjakan. Pernah tak anda berfikir demikian?

Kesimpulannya walaupun anda telah menyimpan sebanyak 10% tetapi anda masih mempunyai baki 90% untuk dibelanjakan, belanjalah dengan berhemah dan saya pasti anda takkan kehilangan sesen pun dengan sia-sia jika anda mula mempraktikan tips ini bermula hari ini!
Fairuz kalau saya menyimpan lebih banyak dari 10% boleh tak?
Boleh saja dan lagi baik, asalkan ia tidak menganggu perbelanjaan harian anda. Jadikan 10% ini bayaran ansuran anda Untuk Hari Tua Anda. Sentiasa pastikan 10% ini adalah simpanan tetap anda di akaun simpanan setiap bulan dan jangan keluarkan sehingga hari persaraan anda nanti.

Sempena tahun baru yang baru saja membuka tirainya, mari kita sama-sama berazam untuk menyimpan sebanyak 10% dari pendapatan kita setiap bulan bagi menzahirkan kehidupan yang lebih baik di hari tua! :)