Petunjuk jalan kekayaan!

Hari ahad adalah hari yang paling seronok bagi ramai orang! Begitu juga saya, hari ni tak bekerja boleh rehatkan diri di rumah sambil melayan-layan rancangan di tv yang menjadi kegemaran, seronoknya!

Alhamdulillah hari ini juga saya telah menghabiskan buku yang kedua tulisan Dato' Dr. Rusly Abdullah atau lebih dikenali dengan nama penanya Chef Li. Buku-buku ini seperti biasa saya pinjam dari rakan saya saudara Khairul Bashas(Terima kasih!). Buku kedua tulisan Chef Li ini berjudul Petunjuk Jalan Kekayaan.

Banyak persoalan tentang kehidupan dan perniagaan yang ditulis dalam buku ini, selain itu buku ini adalah penceritaan dari Chef Li sendiri bagaimana dia berubah dari Pemilik Pengusaha Kilang Burger yang gagal bertukar menjadi seorang penceramah dan pemilik Chef Li Training Centre (CLTF) yang berjaya melatih lebih ramai penjaja tepi jalan menjadi Jutawan Senyap! Banyak pengajaran yang saya dapat dari pembacaan buku ini. Buku ini memang patut dimiliki oleh semua orang yang mahu menambah motivasi diri dan bagi mereka yang ingin memulakan perniagaan tetapi tiada haluan. Saya kongsikan sedikit petikan dari buku Petunjuk Jalan kekayaan ini.

Menurut Pak Kiai Muhidin(guru Chef Li yang berasal dari Indonesia) terdapat 4 jenis sungai perniagaan yang sentiasa mengalir dan tidak pernah surut iaitu:
  1. Perniagan Makanan
  2. Perniagaan ubatan dan kesihatan
  3. Perniagaan Pakaian
  4. Perniagaan Pendidikan
Tentulah keempat-empat jenis sungai perniagaan ini mempunyai pecahan dan cabangnya yang luas tapi pilihan yang perlu kita buat tentulah pilihan yang kita minat/suka/gemar dan pastinya perkara itu tentulah kita akan lakukan dengan bersungguh-sungguh. Seterusnya pastinya semua ini akan menghasilkan pendapatan yang lumayan tapi tumpuan utama bukanlah duit! Habis tu apa? Nak tahu kena la beli buku Chef Li ni d:-) atau pinjam dari kawan-kawan yang telah beli! Baca dengan semangat ingin berubah.

Dapatkan keempat-empat buku tulisan Chef Li! Pastinya berbaloi-baloi.. saya sedang baru nak bermula bacaan dengan buku keempatnya berjudul Orang Kaya Bertaqwa!

2 komen:

  1. cari buku ni x jumpa2..kat kdai buku mana lagi yea ada stok

    ReplyDelete
    Replies
    1. MPH Alamanda di Putrajaya masih ada lagi ataupun popular bookstore

      Delete